Canal de la Jenduda

Nivell de dificultat difícil
Data 21 de setembre de 2013
Cartografia Ed. Adrados i Ed. Alpina

La de la Jenduda és una estreta canal utilitzada com a alternativa al telefèric de Fuente Dé per accedir (o sortir) al massís Central (Urrieles) dels Pics d’Europa pel vessant meridional.
Des del mateix punt hi ha altres accessos: la Canal del Embudo i el Cóllau Valdecoro, però menen més a ponent i llevant, respectivament.
No és el camí més fàcil, però sí el més directe. Comparteix part de l’itinerari amb un altre accés més llarg, però també més còmode: l’anomenat Camino de l’Hacheru (Hachero) o del Butrón, que mena als peus de l’estació superior del telefèric.
Curiosament, el camí de l’Hacheru, tot i que és prou fressat, no surt als mapes consultats (Adrados, Alpina, compatible Garmin d’en Bob Boulan i topogràfic de l’IGN). Nosaltres vàrem “descobrir-lo” sobre la marxa. En veure’l creguérem que s’adreçava al Cóllau Valdecoro. I de fet és així, però un ramal puja fins prop de l’estació superior. D’haver-ho sabut l’haguéssim utilitzat per la tornada.
A la de la Jenduda, com a qualsevol canal encaixonada, cal tenir cura amb la caiguda de pedres. Hi ha trams de fort pendent sense que calgui grimpar, excepte a la part baixa on cal superar un bloc encastat.

Accés. A Fuente Dé s’hi arriba per la carretera que hi mena des d’Espinama.

Fuente Dé (1.080 m)
Des de l’àmplia zona d’aparcament ens adrecem per un antic camí carreter, evident i fressat, vers els NW. Virem a NE faldejant sota els espadats, en direcció a la línia del telefèric. Obviem a mà esquerra el camí (PR-PNPE 25) que, fent llaçades, per la Canal del Embudo puja a la Vega de Liordes.
Continuem faldejant vers el NE, en moderat però constant pendent, fins que el camí descriu una colzada i vira a NW.

Cami de l’Hacheru (1400 m)
O del Butrón. Deixem a mà dreta el camí de l’Hacheru, més evident i fressat, que s’adreça al Cóllau Valdecoro i, un ramal, a l’estació superior del telefèric. Anem a l’esquerra (NW) en fort pendent, vers la base de l’evident canal que albirem en aquella direcció.
Per terreny rost, pedregós i descompost superem el con de dejecció.

Canal de la Jenduda (1620 m)
Enfilem per la canal. Aviat trobem un bloc encastat. Hi ha una sirga d’ajuda. La pedra tant polida pel pas de la gent, que ens obliga a superar-lo a força de braços. Tram curt, gens exposat, però incòmode.
Cap altre obstacle que el fort pendent (píndio, en la parla local) sobre terreny pedregós, sovint inestable.
L’embut col·lector de la canal és herbat, superat el qual entrem a una clotada.

Las Becerras (1780 m)
Clotada de fons herbós, envoltada de pedregar, que travessem pel bell mig. Seguint fites ens enfilem pel pedregar, vers el N, per abastar un llom on girem 90º a l’E, donant l’esquena al Pico de San Carlos i deixant a mà esquerra el Jou de Lloroza.
Per camí evident ja solament ens resta abastar i seguir a mà dreta la pista que puja del Cable.

El Cable (1850 m)
Estació superior del telefèric de Fuente Dé.