Roca de la Moixa

Per l’Afrau dels Cortalets, baixant pel Forat de Vimboca

Nivell de dificultat difícil
Data 17 d’octubre de 2014
Cartografia Ed. Alpina: Moixeró/La Tosa (1:25000)

Circular que ens permet visitar la meravella del pont natural de l’Afrau dels Cortalets i enfilar-nos a una bona talaia de sobre l’Alt Berguedà i la Cerdanya. La baixada seguint les gorges del Torrent d’Oreis és la cirereta d’un pastís que prendrem molt de gust i pairem d’allò més be.
Itinerari difícil atenent a la seva llargària, desnivell acumulat i trams sense camí definit. En general no presenta problemes d’orientació, però alguns accessos no resulten fàcils de localitzar. Tampoc hi ha passos delicats, únicament trams de fort pendent.

Sortim de Bagà per la carretera de Coll de Pal. La deixem en un tancat revolt a mà esquerra per una pista asfaltada pel marge esquerre del Bastareny. Abans del pont de Sant Joan de l’Avellanet, n’agafem una altra a mà dreta, passem per Cal Cerdanyola i continuem fins al Pont de Monnell, on hi ha un petit espai d’aparcament just a l’accés de l’Adou del Bastareny.

Pont de Monnell (941 m)
Creuem la barrera i marxem (W) per la pista que segueix el marge esquerre del Torrent de la Muga.

Camí de Vimboca (1000 m)
A mà dreta de la pista. Indicat amb un rètol. Retornarem per aquí.

Torrent de la Muga (1200 m)
Fi de la pista. Continuem per camí. Deixem a mà dreta el que va a la casa de la Muga (ruïnes) i a l’ermita de Sant Romà d’Oreïs (ruïnes). Travessem el torrent i ens enfilem per l’altre marge (dreta hidrogràfica) en fort pendent, guiats per fites sovintejades (NW).
Més amunt tornem a creuar el torrent i continuem per pendent entre fort i molt fort vers el N.

Els Cortalets (1616 m)
Pradell i antiga cabana enrunada, a la carena d’un llom entre el Bac de la Muga i el torrent homònim. Just al nord, a l’altra banda del torrent, podem albirar el pont natural. Els ullals queden amagats pel pilar.
Deixem el camí pel que hem vingut i que careneja cap al Planell de Dalt i en prenem un altre a la dreta que baixa esbiaixadament (NW) a creuar la llera per l’Afrau dels Cortalets, guiats per fites sovintejades.
Creuem de nou el torrent i ens enfilem per l’altre marge per terreny rocallós en direcció a l’evident pont de pedra natural. No l’afrontem directament sinó que pugem per una mena de canaleta, deixant-lo a mà esquerra. Quan el tenim ben a la vista, ens hi acostem baixant-hi des d’un petit esperó rocallós (1).

Pont natural (1775 m)
Forma dos ullals altíssims separats per un pilar que és la continuació del cingle.
Retornem a l’esperó rocallós i, sense camí definit, ens enfilem vers el NE i posteriorment a N, en direcció al Pradell, que és un cap pelat a la carena, fàcilment identificable. Pendent entre fort i molt fort per terreny franc.

Camí de la Feixa (2051 m)
Atenyem un corriol transversal i el prenem a mà dreta (E) flanquejant per la falda al solell de la Serra de la Moixa. Camí poc senyalitzat (fites escadusseres) però tothora ben fressat.

Coll de la Moixa (2019 m)
Entre el Pradell i la Roca de la Moixa. Resseguim l’allargassada carena (E) fins al punt culminant.

Roca de la Moixa (2053 m)
Abrupte pel vessant cerdà, menys rost pel berguedà. Bona talaia dels cims que separen les valls d’Andorra de l’Alt Urgell i la Cerdanya. També sobre l’Alt Berguedà.
Retornem al coll i prenem el GR (E) ara per la baga (vessant cerdà) de la Serra de la Moixa, per camí molt definit i profusament senyalitzat.

Coll de Vimboca (1798 m)
Cruïlla de camins. Deixem al GR que s’adreça al Coll de Pendís i rebutgem el camí que puja dels Cortals de l’Ingla. Baixem a la dreta (SE) per camí ben fressat.
Passat una esperó, mena de mirador sobre la vall del Torrent d’Oreis, i bastant abans (225 m) del coll de Galigan, deixem el camí per baixar a mà dreta en direcció al torrent. Camí inicialment molt poc fressat però ben fitat (2). Fort pendent de baixada mentre el camí es va definint millor fins esdevenir ben fressat.
Creuem diversos cops el llit del torrent mentre anem encaixonant-nos cap a una estreta gorja.

Forat de Vimboca (1325 m)
A la part més pregona i encaixonada del torrent d’Oreis, flanquejat d’alts espadats. Passem per sota la boca d’una cova i poc més enllà per la surgència de la Font de l’Oferta i una altra cova.
Continuem encara per fort pendent, camí ben definit i fitat, canviant un cop i un altre de marge.
La vall sembla obrir-se per tornar-se a tancar a l’alçada del Baomot de Vimboca, que veiem penjat al cingle de l’esquerra.

Camí de Monnells (1045 m)
Bifurcació. Deixem a mà esquerra el camí que va a la casa de Monnells. Poc abans hem obviat un poc definit corriol que, per la dreta, puja a les ruïnes de l’ermita de Sant Romà d’Oreis.
Poc més avall atenyem la pista que hem seguit a l’anada.

• (1) És el que ens ha semblat més fàcil. Adreçant-nos-hi directament de pujada les boixedes ens fan l’accés incòmode.
  • (2) Cal estar molt atent dons els primers metres el camí no és gens visible. Solament una fita, separada del camí principal, ens l’assenyala. Aviat trobem més fites i rastre evident del camí.