Pedró de Tubau

Des del Coll del Bac del Portell, a la conca de l’Arija (La Pobla de Lillet-Gombrèn) i des de Sant Jaume de Frontanyà.

Estratègicament situat, malgrat la seva modesta alçària, des del seu cim s’albiren unes perspectives formidables.

Del Coll del Bac del Portell al Pedró de Tubau pel Grau de Llet i retorn pel Grau Boixader i les Baumes.

No hi ha senyalització de cap mena, excepte un curt tram entre el Grau Boixader i la Collada de Palomera. El camí entre aquest punt i el Grau de Llet, als peus de la cinglera del Morro d’Ulà, tot i que la direcció resulta evident, te trams poc o gens fressats(1). Hi ha un parell de rutes semblants a Wikiloc. La diferència és que, partint de Palomera, fan el camí en sentit contrari i baixen pel Collet de Fatjaneral. Si el dia ens acompanya, gaudirem d’un paisatge i unes perspectives supèrbies en una excursió que pot ocupar-nos una matinal. Si anem sobrats de temps paga la pena arribar-nos al llogaret d’Aranyonet (l’Aionet). Cal tenir-ho en compte: Bon terreny pels bolets! (1) Aquest camí abans era molt freqüentat, sobretot per boletaires. Però des que hi ha la pista als Rasos de Tubau, ha entrat en desús i s’està perdent.

Des de Sant Jaume de Frontanyà

Excepte un curt tram a l’anada, tampoc espereu camins senyalitzats en aquest itinerari. Però la major part transcorre per pistes i corriols fressats. Dues excepcions: a la pujada entre la Creu de Soler i el Ras de l’Estimbador el camí no és fàcil de seguir. A la baixada un curt tram sense camí quan abandonem la pista al Pla de l’Avet. Una alternativa és anar a buscar una pista que arriba just a sota de la Bassa de Corrubí.

Pujarem pel Collet de Sant Jaume i la Creu de Soler i baixarem pel mas de Rubau (ermita de Sant Esteve de Montner).