Pico Tesorero

Ruta normal per l’aresta SE des del Cable

Distància 5,7 km (anada)
Desnivell acumulat 775 m.
Nivell de dificultat Moderat
Data 20 de setembre de 2013
Cartografia Adrados Ediciones. Urrieles y Andara (1:25000)

El Tesorero és termenal de les tres províncies per les que es reparteixen els Pics d’Europa: Astúries, Cantàbria i Lleó. No és al centre orogràfic del massís però des de la seva aèria piràmide s’albiren bona part de la resta dels massissos Central (Urrieles) i Occidental (Cornión). Deu ser per això que és un cim molt visitat.
La característica silueta triangular, aïllada d’altres cims, el fan inconfusible des de la llunyania.
L’itinerari proposat és la ruta habitual que s’hi enfila per l’aresta SE. No ofereix altre dificultat que algunes grimpades, això si, amb un “pati” considerable (PD inf).

L’accés a el Cable (estació superior del telefèric de Fuent De) s’acostuma a fer amb el propi telefèric. O a peu, per la Canal de la Jenduda. Però en aquest cas caldrà afegir-hi un desnivell que ronda els 800 m i força estona més.

El Cable (1845 m)
Marxem vers el NNW seguint la pista que mena a Aliva. Aviat albirem el nostre objectiu: un cim piramidal que destaca al NW.
A l’Horcadina de Covarrobres deixem la pista per prendre un ramal a l’esquerra que va a passar per la falda de Peña Olvidada. Quan fa un gir de 180º a l’esquerra (la Vueltona) per pujar cap a les mines d’Altaiz, l’abandonem.

La Vueltona (1945 m)
Deixem la pista per un sender ben fressat a mà dreta que s’enfila fort pel pedregar als peus de Peña Vieja i dels Picos de Santa Ana, vers el NW. És el camí a la Vega de Urriellu, molt transitat.
El pendent es modera i fins i tot baixem lleugerament quan passem sota la Torre de los Horcados Rojos (es distingeix per característic color de la roca) tot virant a W.
Fem un gir de 90º vers el N, rebutjant el camí que per l’esquerra puja a Cabaña Verónica (que hem anat albirant sobre un llom des de bona estona abans). Tornem a enfilar-nos de valent en direcció a la collada d’Horcados Rojos, però ens desviem poc abans d’abastar-la.

Desviament (2325 m)
Poc abans d’abastar la collada dels Horcados Rojos deixem el camí de la Vega de Urriellu per un poc definit sender a l’esquerra (fites).
Davallem uns pocs metres i anem a buscar una canal que s’enfila per la base de les Peñes Urrieles, un parell d’esveltes agulloles. Grimpem per terreny descompost fins abastar la sortida de la canal on, marxant vers W, anem flanquejant per migdia el pendís meridional de les Peñes Urrieles, amb el cim del Tesorero ja ben a la vista.
Fites escadusseres ens guien cap al llom entre els dos cims des de on afrontem l’aresta SE del Tesorero, amb tendència a la dreta (camí més fàcil).

Pico Tesorero (2568 m)
Una petita bústia i una placa assenyalen un cim rocallós i punxegut. Esplèndida panoràmica circular. Retornem pel mateix camí.