Pedraforca. Pollegó Inferior.

Desnivell acumulat +796 m
Nivell de dificultat difícil
Data 11 de maig de 2013
Cartografia Ed. Alpina: Cadí-Pedraforca (1:25000)

No hi ha gaire opcions –vies d’escalada a banda– per coronar el Pollegó Inferior. Aquest itinerari recorre dues de les tres que conec. Totes prou exigents dons obliguen a salvar un important desnivell en poca distància.
Pujarem per la Gran Diagonal, una lleixa esbiaixada a la cara sud (d’aquí el seu nom) que disposa d’un tram equipat amb cadenes. Desprès progressarem per terreny rost, amb algun pas amb pati i, per arrodonir-ho, superarem una canaleta amb un ressalt de IIIº.
El retorn per la carena de les Costes d’en Dou, tot i que és més fàcil, resulta un bon trencacames.
Casc recomanable sobretot si el grup és nombrós. Haurem de tenir molta cura de no fer caure pedres. La corda ens serà útil si anem amb gent poc avesada.
És una ruta per aquells que ens agrada grimpar i volem allunyar-nos de les habituals romeries al Pedra, però de dificultat superior a la del Canal del Verdet. Si ens fa basarda passar per la Gran Diagonal, podem optar per anar i tornar per les Costes d’en Dou on no trobarem altre obstacle que alguna grimpada i l’exigent desnivell.

Refugi Lluís Estasen (1675 m)
Marxem vers el S seguint el PR C-123, flanquejant la falda llevantina per camí ben fressat i senyalitzat. No ofereix cap dubte i ens mena fins a la tartera de Saldes, que travessem en diagonal enfilant-ne un curt tram.

Tartera de Saldes (1815 m)
A l’alçada d’un gran bloc abandonem el PR que puja a l’enforcadura i anem a l’esquerra (indicació pintada a la pedra) per un corriol inicialment ben definit, enfilant-nos pel marge dret (esquerra en el sentit de la marxa) d’una torrentera.
Camí amb alguns trams poc definits. Antics senyals (punts) de pintura verda i algunes fites. Fort pendent. En algun punt cal ajudar-nos amb les mans.
Atenyen la carena i la seguim a la dreta, encara en fort pendent.

Balcó de la Joaquima (2075 m)
Turó o promontori a mitja carena amb bones vistes. Perdem alçària tot esquivant la capçalera del torrent del Racó i tornem guanyar-ne un cop passada.
Abandonem la carena i, pel vessant sud, flanquegem per la Feixa Alta vers el W en direcció a l’evident lleixa, als peu de l’espectacular paret sud del Pedra.

Gran Diagonal (2075 m)
Fort pendent amb trams de grimpada, el darrer equipat amb cadenes, per terreny mixt de roca i clapes herbades. Poc més amunt del cadenat, la lleixa acaba sobtadament sobre el torrent de Cal Ninot (clot de Prat de Reu en segons quina cartografia).
Desprès d’una curta i aèria cornisa, enfilem torrent amunt per una tartera costeruda, ben propers al marge esquerre (dreta en el sentit de la marxa), aprofitant els agafadors que ens brinda la paret. Convé no canviar de marge dons, malgrat que pugui semblar més fàcil, més amunt ens obligaria a tornar a creuar tot fent un flanqueig exposat.
Abandonem la tartera i el llit del torrent (1) per la dreta (fites). Enfilem una canaleta, evident i costeruda, on ens caldrà grimpar de nou. Un ressalt (III) poc exposat i amb bons agafadors ens barra el pas (2).
Superada la canal sortim a un collet, anem flanquejant vers el NE per terreny més obert, amb alguna grimpada ocasional. Passat un segon collet, ens atansem caminant al cim.

Pollegó Inferior (2445 m)
Coronat per una senzilla fita, és un cim espaiós i planer que contrasta amb l’abruptesa de les parets que l’envolten.
Baixem seguint un camí senyalitzat (punts verds i fites) i fressat, pel vessant de l’enforcadura, propers al carener de les Costes d’en Dou (3).
Una cadena ajuda a desgrimpar un pas entre les roques. El fort i sostingut pendent ens obliga a baixar amb prudència.
Quan retrobem el camí d’anada, el desfem fins al refugi.

• (1) Torrent amunt ens menaria a la bretxa entre el Pollegó Inferior i els Fals Pollegó.
  • (2) Hi ha un pitó que havia servit d’ancoratge d’una sirga.
  • (3) Una alternativa a les Costes d’en Dou, és baixar a l’Enforcadura per la bretxa entre el Pollegó Inferior i els Fals Pollegó.
  • (4) Hi ha una instal·lació de ràpel amb dues anelles. Té una llargària total d’uns 45 m però no és aconsellable fer-lo d’una tirada pel risc que la corda quedi atrapada. Millor fer-lo en dues. El primer és més curt i tombat. El segon, vertical, baixa seguint una marcada esquerda. En aquest segon, a mitja paret, solament hi ha espai per a dues, màxim tres persones.
    Després d’aquestes hi ha una tercera instal·lació de per baixar a l’enforcadura. O podem optar per desgrimpar.