Roca Tiraval

Distància 14 km
Nivell de dificultat fàcil
Data 11 de gener de 2013
Cartografia Ed. Alpina. Moixeró, la Tosa (1:25000)

Fàcil i bonic itinerari circular partint de Bagà, al voltant del Torrent de Turbians, a cavall entre les valls del Bastareny i del riu de Saldes.
Camins ben fressats i senyalitzats, sense passos compromesos. Molt bones vistes sobre l’alt Berguedà en general i les valls del Bastareny, Saldes i Llobregat en particular.

Bagà (775m)
Travessem el Bastareny pel pont de la Vila. A l’altre cap del Parc de la Vila hi trobem diverses indicacions d’itineraris. Optem per una d’antiga: itinerari 8 del Parc Natural Cadí-Moixeró, Coll de Turbians i Gisclareny (1). Ens enfilem a l’esquerra (SW), per camí ben fressat, guiats per senyals de pintura verds. Pendent entre moderat i fort fins abastar una pista.

Matallops (987m)
Cal Matallops (2), al costat de la pista entre Sant Llorenç prop Bagà i Sant Joan de l’Avellanet. Prenem la pista a l’esquerra, en baixada. Travessem el Torrent de Turbians, rebutgem a mà dreta un ramal que puja al coll de Turbians per la collada de la Font de la Paleta i, passats els masos de Cal Graners i Cal Viudo (esquerra), l’abandonem en un marcat revolt a l’esquerra, poc abans d’una cruïlla (3).

Camí del Torrent dels Bacs (877m)
Enfilem un sender fressat, net i senyalitzat (groc) que puja vers W pel marge esquerre del torrent. Desprès d’una llarga llaçada, atenyem un coll.

Collada de la Font de la Paleta (o de Graners) (114m)
Sota el Serrat dels Moixons. Cruïlla de camins: Pista al Coll de Turbians (W) i pista per desemboscar (S). Albirem vers el NW, al peu de la Roca Tiraval, el mas del Quer, per on retornarem.
Seguint els senyals grocs prenem un ampli camí que s’enfila per l’esquenall, vers el SW. S’estreny més amunt, quan entra a la baga.

Roc dels Quatre Batlles (1345m)
Balcó penjat a la cinglera, bon mirador de la Vall del Bastareny (4). Termenal dels municipis de Bagà, Gisclareny, Guardiola i Vallcebre.
Continuem uns metres més per la baga, travessem la carena i passem al solell del vessant del riu de Saldes, sempre vers el NW.
El Pedra atrau la nostra mirada, però també hi podem albirar el Sobrepuny, la Serra d’Ensija, la del Verd i el Cadí.
Per l’esquerra s’ajunta un camí pel que puja el sender local de l’Alzina. Fins al coll de Turbians ens guiaran també els senyals blanc i verd d’aquest sender. Més enllà rebutgem a mà dreta un altre corriol que marxa en direcció a la carena.

Rocadecans (1432m)
Mas enrunat situat sobre un collet i antigues feixes de conreu. Encara conserva les parets.
Continuem vers el NW per bon camí. Al fons de la vall hi podem albirar alguns dels masos de Gisclareny i, encimbellada, l’església de Sant Miquel de Turbians. Revoltem el Cap de la Baga del Perleta (Turbians segons l’ICC) i retornem a la baga fins al coll.

Coll de Turbians (1455m)
Cruïlla de camins on hi concorre la pista de Bagà a Gisclareny. Si no volem anar a la Roca Tiraval podem escurçar baixant pel camí del Quer.
Prenem el corriol en direcció a Turbians i el coll d’Escriga (rètol indicador) que abandonem ben aviat per un altre a mà dreta (rètol indicador) vers el NE, fins a buscar la carena dels Cingles de la Torre (5) on la ressegui vers el SE pel cantó del solell.

Roca Tiraval (1453m)
Talaia privilegiada sobre la vall del Bastareny i l’alta vall del Llobregat. S’hi albiren la Serra de la Moixa, del Moixeró, la Tosa, el Puigllançada, la serra de Montgrony, el Taga, el Moro d’Ulà, els Rocs dels Catllaràs, el Sobrepuny,…
Hi ha un pessebre i un gran pal coronat per la senyera.
Davallem vers el S per un corriol ben fressat i molt costerut que ressegueix una lleixa del cingle, guiats per senyals de pintura vermella. Passem pel costat de l’avenc (27 metres de fondària) i anem a parar a l’Estret de Turbians, poc més avall de la font homònima, confluint amb el camí que baixa del coll, que prenem a l’esquerra.
A peu de cingle passem pel costat del Faig de les Vuit Besses (6). Poc més enllà el corriol esdevé camí carreter.

El Quer (130m)
El lloc de Quer és documentat d’ençà el 984, com un dels límits parroquials de l’església de St. Miquel de St. Llorenç prop Bagà. La masia s’esmenta el 1384. Té dos edificis, l’antic que solament conserva part de les parets i el nou, una sòlida construcció de finals del XVIII.
Pel camí d’accés al mas baixem fins a la propera ermita de Santa Fe de Quer (7) i per un corriol (senyals de pintura vermella) fins al mas Matallops on desfem el camí d’anada.

• (1)  No cal confondre amb el del camí ral de Bagà a Coll de la Bena, que marxa a la dreta (W) i que també mena al Coll de Turbians i Gisclareny.
  • (2)  El topònim Matallops és documentat el 1124, relacionat amb l’alou (domini complet, absolut i lliure sobre les terres) de Quer.
  • (3)  Dos-cents metres més enllà, prenent la cruïlla a mà dreta, hi ha la Font de la Vinya Vella. L’aigua molt apreciada per vilatans i forans tot i que no està tractada. Àrea de pic nic amb graelles i taules.
  • (4)  El Roc pròpiament, és a 30 metres per sobre. Segons l’ICC, el terme de Vallcebre queda actualment més separat.
  • (5)  La Torre de la Fia o de Santa Magdalena.
  • (6)  Té la particularitat que de la mateixa soca en surten vuit branques principals.