Tossa Pelada

Per l’estació d’esquí nòrdic de Tuixent-la Vansa

Nivell de dificultat fàcil
Data 26 de desembre de 2016
Cartografia Editorial Alpina. Vall de Lord-Port del Comte (1:25000)

Itinerari circular amb raquetes de neu seguint en bona part circuits de l’estació d’esquí.
Les formes suaus i arrodonides del vessant nord del Port del Comte ens procuraran un itinerari fàcil a un cim panoràmic. Podem allargar-lo fins al veí Pedró dels Quatre Batlles, una mica més alt, però amb menys visibilitat.
A tenir en consideració: cal abonar el forfet, no trepitjar les traces i procurar transitar pel voral de les pistes.

Des de la C-55 entre el Pi de Sant Just i Solsona prenem la C-462, per la Llosa del Cavall. A Sant Llorenç de Morunys continuem per la mateixa carretera (tram LV-4012) en direcció a la Coma i Tuixent. La deixem al Coll de Port per prendre la d’accés a l’estació d’esquí.
A Sant Llorenç també podem anar-hi per la C-463 des de Berga o des de Coll de Nargó, tot i que aquesta darrera opció és poc recomanable.

Estació d’esquí nòrdic de Tuixent-la Vansa (1933m)
Marxem (S) per l’ample tallafocs, en pendent entre suau i moderat. Rebutgem tots els ramals a dreta i esquerra fins als Clots de Rebost.
Aquest tallafocs segueix el termenal entre Josa i Tuixent (llevant) i la Vansa i Fórnols (ponent), dos municipis de l’Alt Urgell. A partir d’aquí seguirem pràcticament el que separa aquell darrer de la Coma i la Pedra al Solsonès.
Prenem un sender, marcat amb senyals grocs, que s’enfila moderadament per entremig del bosc. Sortim sobre el Prat Llong i baixem fins a la vora d’una cabana.

Refugi dels pastors (2149m)
Als peus de la Tossa. Creuem el prat, entrem al bosc i seguim un sender (SSE) no senyalitzat, per guanyar el llom que baixa del cim vers el NE. Quan sortim del bosc continuem (SW) fins que atenyem la carena on virem (W) fins al cim.
El pendent mai passa de moderat.

Tossa Pelada (2379m)
El diccionari defineix la tossa i el tossal com una “elevació del terreny ampla i ondulada”. I els cims del Port del Comte tenen aquesta morfologia.
És termenal entre la Vansa i Fórnols (Alt Urgell) i la Coma i la Pedra (Solsonès). I una bona talaia que ens permet albirar des de cims del pre-Pirineu Aragonès (Tozal de Guara, Tubón,…) fins als de la Cerdanya. També bona part de la vall de la Vansa. El Cadí li pren bona part de l’horitzó.
Per l’altre vessant atalaiem el Pedraforca, la Serra d’Ensija, els Rasos de Peguera, el Montseny, la Mola, Montserrat i el Montsec.
Davallem fora de camí fent drecera, però bé podríem desfer el de pujada. Sortim prop del refugi dels pastors i anem a l’esquerra seguint el Prat Llong (W) i el circuit per a raquetes nº5 de l’estació.
Guiats pels senyals creuem una pista i comencem a davallar fort fins a creuar una torrentera. Sortim sobre una pista que prenem a mà dreta fins al refugi.

Barraca de Sangonelles (1956m)
Refugi lliure, nou, ben condicionat i amb font a la vora. Hi ha rètols indicadors.
Continuem per la pista en direcció al refugi de l’Arp. Per la dreta se’ns ajunta la que hem deixat al final del Prat Llong (rètols indicadors). Poc més enllà la deixem per un sender a mà esquerra que fa de drecera per creuar el barranc de la Comella Gran. La retrobem poc abans del refugi.

Refugi de l’Arp (1940m)
Refugi guardat amb font a la vora. Sobre un esperó rocallós hi ha un mirador amb penell d’orientació (malmès). És una bona talaia sobre la vall de la Vansa i muntanyes veïnes.
Solament ens resta seguir el curt tram de pista que separa el refugi dels edificis de l’estació d’esquí.Baixeu-vos l'Itinerari en format PDF