Vall del Riu

Nivell de dificultat Moderat
Data 15 d’agost de 2014
Cartografia Mapa Muntanyes d’Andorra (1:25000) MUOT

Itinerari que ens mena a una bonica coma lacustre per una vall molt solitària, a la falda del Pic de l’Estanyó.
Per a completar-lo és recomanable pujar fins al Pic de la Cabaneta o el de l’Estanyó on gaudirem d’una àmplia i dilatada panoràmica (1)

Accés. Per la CG 2, en direcció al Port d’Envalira, passat el Km 16, poc abans del Tarter, prenem a mà esquerra la carretera de Ransol (CS 260). Travessem el poble, creuem el riu i pugem al nucli dels Plans. Un cop allí prenem un camí asfaltat a mà dreta que ens deixa al costat dels darrers habitatges, al punt més alt del nucli.

Els Plans de Ransol (1816m)
Rètols indicadors de la Vall del Riu, refugi, estanys i Pic de l’Estanyó.
Guiats per senyals de pintura grocs, seguim vers ponent el camí carreter de la Vall del Riu que aviat abandonem per un corriol ben fressat a mà dreta (Camí dels Plans) que, en moderat pendent, va enfilant-se pel solà fins a entrar al bosc.
A la bifurcació (2) continuem per la dreta mentre el camí va girant vers el N, introduint-nos a la vall.
Sortim del bosc i continuem pujant entremig de pastures.
Bifurcació amb el camí a l’Aldosa, l’Armiana i Canillo, que deixem a l’esquerra. Ben a prop atenyem el refugi.

Refugi (2128m)
Lliure i en bon estat. Com és habitual als refugis andorrans consta de dues habitacions. En aquest cas una amb llar de foc i l’altra amb lliteres.
Continuem pujant ara en fort pendent per superar una graonada. Qual el pendent es modera travessem el torrent de la Comarqueta d’Incles, deixem a mà dreta el camí que puja a la Collada de la Coma i tornem a enfilar-nos fort vers el NW.
Virem vers W i atenyem el primer estany que deixem a mà dreta, enfilant-nos a l’esquerra. Aviat trobem el segon també deixem a mà dreta fins a l’Estany Gran.

Estany Gran (2550m)
Aquí acaben els senyals de pintura.
Per camí fressat que va difuminant-se i guiats per fites marxem vers el N per la riba llevantina de l’estany, sense arribar a tocar l’aigua, guanyant alçària.
Continuem pel marge esquerre (hidrològic) del Riu dels Estanys, a mitja alçada entre la llera i la carena que tenim a mà dreta. Aquest és el tram més difús per entremig d’una tartera. Fins a l’alçada d’un altre estany (més petit) que deixem al fons a l’esquerra.
Per terreny més franc abastem un estanyol on girem 90º vers l’E i, seguint camí fressat, anem pujant vers l’evident llom del Pic de les Fonts que s’alça en aquesta direcció.
Un cop al llom, progressem per terreny rocallós fins a l’evident cim.
Retornem pel mateix camí.

• (1)  Nosaltres preteníem anar al primer dons ja coneixíem el de l’Estanyó, però vàrem retirar-nos un cop assolit el Pic de les Fonts per temor a les inclemències meteorològiques.
  • (2)  No està indicat però molt probablement enllaça amb el camí de l’Aldosa.¡ al Coll de la Cauba.